Toen Satya Nadella begin 2014 CEO werd van Microsoft was het bedrijf wat ingedut. De iPhone en Android waren voor Microsoft stipjes aan de horizon en het bedrijf genoot eerder een reputatie als een handige en harde verkoper dan als innovator. Wat natuurlijk allesbehalve een compliment is.

Hoe anders is dat vandaag de dag: Microsoft is vol levenslust en haar aandelen zijn mooi geprijsd. Dankzij Nadella die op agressieve wijze het bedrijf en de cultuur nieuw leven inblies. Hoe hij dat voor elkaar kreeg, vertelt Nadella naar aanleiding van vragen die gesteld werden over de op handen zijnde reorganisatie van de verkoopafdeling.

“Nergens in de organisatie hoeft Microsoft te rekenen op een status quo”, aldus Nadella.

Nadella geeft vervolgens een voorbeeld: waar Microsoft van oudsher succes definieerde in termen van aantallen verkochte pc’s en servers waarop zijn software geïnstalleerd was, daar meet het nu de “consumptie van cloudcapaciteit.” En daarmee refereert Nadella aan de snel groeiende clouddiensten als de Office 365 suite en het Microsoft Azure computing platform.

Volgens Nadella vereiste het een “redelijk fundamentele verandering” om die nieuwe manier van denken eigen te maken, maar het moest gebeuren om er zeker van te zijn dat het bedrijf de juiste gefocust behield en de juiste problemen aanpakte.

Hier belandt Nadella bij de kern van zijn filosofie "growth mindset." "We moeten bereid zijn onzekerheid te omarmen, risico's te nemen en snel te handelen wanneer we fouten maken. En daarbij erkennen dat fouten inherent zijn aan leren," zo schreef Nadella in 2015 in een memo aan de werknemers Microsoft.

Dus toen er vragen gesteld werden of Microsoft de verkoopstrategie ging omgooien, antwoordde Nadella dat de onderneming altijd zijn strategie verandert wanneer het nieuwe mogelijkheden ziet en daarop inspeelt.

Het is een tempo dat je niet verwacht bij het op vier na waardevolste bedrijf ter wereld, maar het is illustratief voor de manier waarop Nadella een turnaround binnen slechts enkele jaren realiseerde.